زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

علی‌اکبر موافق‌ علی‌شاه نعمت‌اللهی اصفهانی





علی‌اکبر موافق‌ علی‌شاه نعمت‌اللهی اصفهانی، از ادباء و عرفای قرن چهاردهم هجری در اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



علی‌اکبر موافق‌ علی‌شاه نعمت‌اللهی متخلّص به «موافق» فرزند آقا میرمحمّداسماعیل خاتون‌آبادی اصفهانی ملقّب به صابرعلی ثانی، عالم فاضل عارف کامل، ادیب شاعر، از ادباء و عرفای قرن چهاردهم هجری در اصفهان بوده است. او در نیمه شب پنج شنبه ۱۵ شوال سال ۱۲۸۸ق در اصفهان متولّد شد. دوره تحصیلات خویش را از فقه و اصول و فلسفه و عرفان و علوم ادب و تفسیر در خدمت اساتید اصفهان به پایان رسانید. وی حکمت را از جهانگیرخان قشقائی آموخت. از اوایل جوانی قدم در جاده سیر و سلوک نهاد و در خدمت عمّ بزرگوار خود میرمحمّدهادی پاقلعه‌ای (هادی علی‌شاه) به تصفیه نفس و تزکیه باطل اشتغال جست و در این راه ریاضت‌ها کشیده و خدمت‌ها کرد. او مدّتی در مشهد مقدّس و زمانی در تهران بود. دو سفر به مکّه نمود و حج به جای آورد. آنگاه به خدمت میرز اعلی ذوالرّیاستین شیرازی (وفاعلی‌شاه) قطب سلسله نعمت‌اللهی در آن عهد درآمده و ارادت بدو داد و از او لقب «موافق‌ علی‌شاه» گرفت و تخلّص شعری خود ر از «فانی» به «موافق» تبدیل کرد و از سوی «وفا علی‌شاه» مامور ارشاد و دستگیری فقرای آباده فارس و نواحی تابعه گردید.

۲ - فعالیت‌های علمی فرهنگی



او در فقه و حدیث و تفسیر و کلام ماهر و در علم هیأت و کواکب دستی داشت و منشآتش را کم تر کسی می‌نگاشت. دارای جزوه‌ها و رسالات متعدّده است و مخصوصا شرحی در موضوع عهد و میثاق و بیعت تدوین و به زبان قلم، فضل خود را تعیین
فرموده است. پس از وفات میرزا عباس پاقلعه‌ای (صابرعلی شاه) در سال ۱۳۵۰ق از سوی میرزا عبدالحسین ذوالرّیاستین شیرازی (مونس علی) مامور دستگیری و ارشاد فقرای اصفهان گردید. دیوان موافق یک بار در سال ۱۳۲۹ش و بار دیگر در سال ۱۴۰۹ق به خط محمّدابراهیم کشوری زاده چاپ افست شده و میرزا عبدالحسین ذوالریاستین مقدّمه‌ای در شرح حال سراینده دیوان نوشته است. شعر زیر از اشعار اوست:

"به تمنّای گل روی تو چون بلبل مست ••• مرغ جان از قفس جسم به پرواز آید".

۳ - وفات



سرانجام در شب سه‌شنبه ۲۸ شوّال ۱۳۵۲ق وفات یافته و در تکیه آغاباشی جنب تکیه خاتون‌آبادی‌ها در تخت فولاد اصفهان مدفون شد.
[۱] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، تذکره شعرای معاصر اصفهان، ص۴۷۴-۴۷۵.
[۲] معلم حبیب‌آبادی، محمدعلی، مکارم آلاثار، ج۸، ص۲۸۹۰-۲۸۹۱.
[۳] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۱، ص۲۸۱-۲۸۲.


۴ - پانویس


 
۱. مهدوی، سیدمصلح‌الدین، تذکره شعرای معاصر اصفهان، ص۴۷۴-۴۷۵.
۲. معلم حبیب‌آبادی، محمدعلی، مکارم آلاثار، ج۸، ص۲۸۹۰-۲۸۹۱.
۳. مهدوی، سیدمصلح‌الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۱، ص۲۸۱-۲۸۲.


۵ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۶۲۳.    





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.